Spids ører!
Kender I det, når man hører et stykke musik, der med det samme, tager én tilbage til en filmscene? Den musik der bruges til at skabe stemningerne i en film er ganske afgørende. Kortfilm er ingen undtagelse. Derfor sætter vi her spotlight på nogle af de konkurrencefilm, der gør sig særligt bemærket på lydsiden. For nok er tiden begrænset, men med musikalske virkemidler er mulighederne massive.
Vi starter i højt tempo med den hollandsk-slovenske kortfilm TECHNO, MAMA, der handler om Nikita. Han elsker technomusik, drømmer om at tage til Berlin i flugt fra sit nuværende liv for at hengive sig til de pulserende rytmer – særligt på den berømte og berygtede natklub Berghain. Og særligt, så han kan komme væk fra sin mor. En fortælling skabt af kontrastfyldte farver, lyde og stemninger – se den på INT9.
Er man til lyden af knitrende vinyler, spinet og traditionel fransk harmonika, skal man tage til en visning af enten DK3 eller ANI1. Her kan man nemlig blandt andre kortfilm se THE GENERAL’S ROOM, hvor en ung drengs forståelse af sine forældres beslutning om at sælge deres gamle hus vil konfrontere ham med hans families rødder og udviske grænsen mellem fortid og nutid.
Danske bodegaer har som oftest en særlig stil, når jukeboxen er åben og promillerne stiger. I dokumentaren SWAN MUSIC RADIO får vi en smagsprøve på de danske evergreens i mødet med Michelle, der laver radio på en bodega, men kæmper med livet udenfor de trygge brune vægge. Et livsbekræftende og rørende portræt af en helt unik karakter farvet i både rytme, lebensraum og de små prikkende lyde, der er tilbage, når festen er væk. Se den på både DK5 og DOC2.
Hvordan lyder fart, spænding og koncentration? I animationskortfilmen APEX POINT er det lyde, der manifesterer sig helt inde i kroppen hos publikum. Racerkøreren Kira er besat af jagten på perfektion. Høj hastighed, motoriske lyde og dystopisk musik ligger som et ubehageligt og kradsende tæppe under Kiras endeløse kamp for den perfekte runde. Den kan man se på DK9 og ANI4.
Akustiske guitarklimt i simple akkorder lægger sig som et blidt lydbillede til kortfilmen IN THE UPPER ROOM. Et muldvarpebarnebarn og hans blinde bedstefar mødes over årene i denne rørende film, der nænsomt behandler tiden, der går. Denne lille perle af en animationsfilm vises på ANI4.
Lydsiden i animationsfilm er tit noget helt særligt. I filmen THE SEINE’S TEARS er lydbilledet helt i front, både i de scener, hvor man næsten glemmer, at det ikke er virkelige mennesker på skærmen, og når verden vendes på hovedet og dansestemningen tager over. Vi får historien om den dag i 1961, hvor algierske tilflyttere gjorde oprør imod det udgangsforbud, der var nedlagt imod dem. Se den på ANI5.
Og så er der den polske kortfilm FURY, hvor ansigter, blod, kroppe og dyr blandes sammen i en uhyggelig og intens filmoplevelse. Filmens lydside er den mest horrorstemningsskabende, man kan forestille sig. Og så lige lidt mere. Fang den på INT4 og ANI2.
Apropos horror, så kan man i samtalen LYD, GYS OG GRU blive lidt klogere på hvordan instruktører og komponister arbejder sammen. Christian Tafdrup og Sune Kølster fortæller om, hvordan de sammen skabte stemningen i gyseren Speak No Evil – det foregår torsdag den 1/9 kl. 19.00 på Frølageret.
OFF22 byder også velkommen til Jenny “Lydmor” Rossander, der i samtale med filmkomponist og producer Anna Lidell snakker om processen FRA MANUS TIL MUSIK. Det er fredag den 2/9 kl. 17.00 på Frølageret, og efterfølgende giver Lydmor en lille intimkoncert.
Husk at sikre jer billetter - vi glæder os til at se jer!