fbpx

MSIB – JORDBÆRSMØR

Jordbærsmør

Genre: Fiktion
Produktionsland og år: Danmark, 2022
Instruktion: Anne van Deurs
Længde: 4 min.
OFF-år: Filmen blev vist på OFF23

(Indsæt link)

Synopsis

En kvinde spiser morgenmad sammen med sin demente far. Da hun forsøger at få ham til at løse en simpel opgave, konfronteres hun med sygdommens konsekvenser.

I skal

  • Bruge et udvalg af De 7 parametre for den gode kortfilm
  • Analysere brugen af udvalgte filmiske virkemidler og fortolke filmen
  • Lave personkarakteristik af datteren
  • Perspektivere filmen til H. C. Andersens forfatterskab

Opgaver

Jeres analyse skal kunne præsenteres for andre. Fx i en PowerPoint eller et andet program. Tag skærmbilleder og indsæt dem i jeres præsentation. Billederne skal bruges som dokumentation for jeres iagttagelser og pointer.

1. Baggrund

www.sundhed.dk kan man læse om demens, som er en tilstand, hvor hjernens mentale funktioner er svækkede. Risikoen for at få demens stiger med alderen, men demens skyldes forskellige sygdomme, og det er altså ikke noget, som alle gamle mennesker udvikler. Ifølge sundhed.dk er typiske symptomer på demens:

  • Problemer med hukommelsen
  • Nedsat initiativ og handlekraft
  • Problemer med at finde ord og benævne ting
  • Problemer med at finde vej (påvirket stedsans)
  • Problemer med at håndtere tal og regne
  • Nedsat overblik
  • Problemer med at huske navne
  • Ændringer i personlighed og forringet situationsfornemmelse

Når I ser ”Jordbærsmør”, så overvej hvilke symptomer faderen udviser.

2. Analyse ud fra udvalgte parametre

Læs om Raskins 7 Parametre.

Analysér filmen ved hjælp af fokus på følgende parametre:

Parameter 1 – Personfokus

Parameter 3 – Konsekvens og overraskelse

Parameter 5 – Personer og rekvisitter

  1. Er det tydeligt, hvis historie filmen fortæller? Er der flere muligheder? I så fald hvilke?
  2. Gør én eller flere af personerne noget overraskende på et tidspunkt i filmen, og hvilken effekt har det?
  3. Bliver der anvendt rekvisitter i filmen, som er vigtige for plottet?

3. Virkemidler og fortolkning

  1. I åbningssekvensen står datteren og kigger ud ad et vindue. Hvilke følelser udtrykker hun, da hun kigger ud ad vinduet, og hvordan passer det til tonen i hendes stemme, da hun kort efter indleder en samtale med sin far?
  2. Hvad ønsker datteren at opnå, da hun beder ham om at åbne glasset med syltetøj?
  3. Hvorfor reagerer faderen så voldsomt, da han forsøger at åbne marmeladen?
  4. Hvordan skal vi forstå øjeblikket, hvor faderen holder datterens ansigt i sin hånd (3:05-3:23)?
  5. Filmen har et relativt lavt klippetempo, hvilken effekt har det?
  6. Filmen giver tid til relativt mange stille sekvenser, i forhold til hvor kort den er, hvorfor er stilheden i disse sekvenser så vigtig?
  7. Datteren fortsætter med at tale, efter at skærmen er blevet sort, og rulleteksterne dukker op. Hvad symboliserer det?
  8. Filmen er kortfattet og ret trist. Kan man alligevel pege på, at den formidler noget positivt?

4. Personkarakteristik / interview

Lav i grupper 5-10 spørgsmål til datteren. Det kunne fx være ”Hvordan har du det?” eller ”Bor din far alene eller på plejehjem?”

Byt med en anden gruppe og forsøg at besvare spørgsmålene, så godt som I kan. Lav ud fra filmen og jeres svar en detaljeret personkarakteristik af datteren.

Hvis man ønsker at udvide arbejdsformen, kan grupperne bagefter mødes parvis og interviewe hinanden.

5. H.C. Andersen

Hvis man ønsker at lave en perspektivering til H. C. Andersens forfatterskab, så kan man kigge på historien ”Det gamle Hus”, der både tematiserer, hvordan det er at blive gammel og pludselig virke sær og ensom, og at ældre mennesker kan rumme en masse viden og erfaring, som vi andre kan have brug for. Historien har desuden et klart forgængelighedsmotiv, som passer fint ind årets generelle tema.

https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/det_gamle_hus