fbpx

MSIB – DET SOM INGEN ANDRE SER

Det som ingen andre ser

Genre: Fiktion
Produktionsland og år: Danmark, 2024
Instruktion: Rasmus Nyholm Schmidt
Længde: 24 min.
OFF-år: Filmen blev vist på OFF24

(Indsæt link)

Synopsis

En far bor alene med sin teenagedatter. Da han bliver diagnosticeret med en dødelig sygdom, bliver han tvunget til at forholde sig til en uoverskuelig virkelighed.

I skal

  • Fortælle om jeres oplevelse af filmen
  • Lave en karakteristik af miljøet i filmen
  • Analysere brugen af udvalgte filmiske virkemidler og fortolke filmen
  • Perspektivere filmen til H. C. Andersens forfatterskab

Opgaver

Jeres analyse skal kunne præsenteres for andre. Fx i en PowerPoint eller et andet program. Tag skærmbilleder og indsæt dem i jeres præsentation. Billederne skal bruges som dokumentation for jeres iagttagelser og pointer.

1. Baggrund

I 2023 mistede 430 danske teenagere deres mor, og 827 teenagere mistede deres far. Det er sorgfuldt for alle mennesker at miste en forælder, og det kan føles, som om livet går i stykker, men for børn og unge er det naturligvis værre. I Danmark har vi heldigvis Det Nationale Sorgcenter, der blev stiftet i 2000 for at støtte unge mellem 15 og 30 år, der havde mistet en forælder eller søskende, men som nu arbejder for at hjælpe alle sorgramte.

 

Del jer ind i grupper og gå ind på Sorgcentrets hjemmeside og research, hvad de fortæller om børn og unge i sorg. https://sorgcenter.dk/videnscenter-for-det-nationale-sorgcenter/efterladte-boern-og-teenagere/

Lav derefter en fotofrise på 5-8 billeder ud fra ét af følgende temaer: “Tab”, “håb” eller “kærlighed”. I bestemmer selv, om billederne skal være realistiske eller mere symbolske.

Find billeder på nettet eller tag/brug jeres egne. Sæt jeres billeder ind i en PowerPoint eller et andet program. I kan også vælge at printe billederne og sætte dem op som en frise på et stykke karton. Præsentér til sidst jeres fotofrise for klassen og forklar, hvorfor I har valgt jeres motiver.

2. Samtalekort

Gruppearbejde. I skal være 4-6 personer i hver gruppe.

Sæt jer i en rundkreds, print og klip oplevelseskortene ud og læg dem i midten med bunden i vejret. Kortene indeholder udsagn, som skal få jer til at sætte ord på jeres oplevelse af filmen. Der kan fx stå ”Det gjorde stort indtryk på mig at…”.

Træk på skift et kort. Hver person har et minut til at fortælle om sin filmoplevelse med udgangspunkt i kortet. Herefter trækker den næste et nyt kort. Vælg en tidtager, som sikrer, at alle får et minuts taletid. Hvis en person løber tør for fortællestof, skal de øvrige gruppemedlemmer stille uddybende spørgsmål og hjælpe personen til at udfylde sin taletid og sætte ord på sin filmoplevelse.

OPLEVELSESKORT

 

Det gjorde stort indtryk på mig at…

 

At faderen/datteren xxx, synes jeg var…

 

En følelse jeg fik undervejs, var…

 

Det mest bemærkelsesværdige filmiske virkemiddel var…

 

Den scene jeg husker bedst, er…

 

En visuel detalje jeg lagde mærke til, var…

 

Klimaks i filmen var…

 

En sammenhæng jeg ser mellem filmens handling og brug af filmiske virkemidler, er…

 

Forholdet mellem faderen og datteren oplever jeg som…

 

Det overraskede mig at…

 

Det var symbolsk at…

 

Kortfilmens afslutning opfatter jeg som…

 

3. Miljøkarakteristik

  1. Hvorfor tøver Jonas med at købe en kjole til sin datter Lucia?
  2. Hvilket indtryk får man af det sted Jonas og Lucia bor? Fx sammenlignet med Sannes hjem.
  3. I begyndelsen af filmen (3:42-4:22) er der bl.a. fokus på landskabet og bilen, de kører i. Hvorfor?
  4. I forlængelse af ovenstående (4:25-4:37), dvæler kameraet længe ved faren. Hvorfor?
  5. Hvordan forløber ovenstående samtale i bilen? Hvilke virkemidler bruges til at fortælle os om, hvordan far og datter kommunikerer, og hvordan de hver især har det i denne scene?
  6. Lav en samlet karakteristik af det fysiske og psykiske miljø i filmen ud fra jeres iagttagelser.

4. Virkemidler og fortolkning

  1. Hvorfor står Jonas i mørke, da Lucia kommer hjem (5:30-6:00)?
  2. Henover flere scener i midten af filmen (9:30-16:30) fylder Jonas’ søster, Sanne, ret meget. Hvilken funktion har hun ift. fortælleteknik, og hvordan medvirker hun til at skubbe plottet fremad?
  3. Hvad repræsenterer modellen, som faderen bygger, og hvorfor brænder han den?
  4. Særligt i åbningsscenen, bliver der brugt mange close-up vinkler (https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedbeskaering), hvor man kommer tættere på karakterens ansigt end normalt. Hvilken effekt har det?
  5. Mange steder i løbet af filmen, er lyssætningen arrangeret, så lyset kommer fra én side. Det betyder også, at den anden side er præget af skygge. Hvilken effekt har det?
  6. Der er en henvisning til Peter Pan cirka midtvejs i filmen (10:00-10:54). Hvad betyder denne reference ift. filmens temaer?
  7. I begyndelsen af filmen (0:14-1:00), og flere andre steder, læser Lucia dele af et digt højt. Hvad handler digtet om, og har det en sammenhæng med filmens temaer?

5. H.C. Andersen

Hvis man ønsker at lave en perspektivering til H. C. Andersens forfatterskab, så kan man kigge på eventyret ”Historien om en Moder”, der også behandler temaerne sorg, fortvivlelse og kærlighed. I eventyret er moderen villig til at gøre alt for at bringe sit barn tilbage fra de dødes rige, men historiens slutning åbner op for store diskussioner.

https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/historien_om_en_moder