fbpx

MSIB – THE FLY

The fly

Genre: Fiktion
Produktionsland og år: Storbritannien, 2014
Instruktion: Olly Williams
Længde: 6 min.
OFF-år: Filmen blev vist på OFF15

(indsæt link)

Synopsis

Nerverne er på højkant. Det gælder om at bevare roen, når man er chauffør for en bande, som er ved at røve en bank. Men selv den mest iskolde kriminelle kan bringes i ubalance, når en irriterende flue er på spil og ikke sådan lader sig vifte væk. Kampen mellem mand og bæst kan begynde!

I skal

  • Diskutere filmens genre
  • Bruge et udvalg af De 7 parametre for den gode kortfilm
  • Analysere brugen af udvalgte filmiske virkemidler og fortolke filmen
  • Lave jeres eget soundtrack til filmen
  • Perspektivere filmen til H. C. Andersens forfatterskab

Opgaver

Jeres analyse skal kunne præsenteres for andre. Fx i en PowerPoint eller et andet program. Tag skærmbilleder og indsæt dem i jeres præsentation. Billederne skal bruges som dokumentation for jeres iagttagelser og pointer.

1. Genre

De fleste af os kan hurtigt vurdere en genre på film. Vi er ikke i tvivl om, hvorvidt vi fx ser en gyserfilm. Vi kan også sagtens se forskel på en romantisk komedie og krigsfilm. En genre opstår, når en vis mængde film har en række ting til fælles – det, man kalder genrens fællestræk. Man kan sige, at film i den samme genre ligner hinanden: En krimi handler om forbrydelser og opklaringen af dem. En actionfilm er kendetegnet ved en meget dramatisk og som regel voldelig handling.  En tragedie er præget af dyb alvor og har en sørgelig handling eller slutning, mens en komedie derimod har en morsom, ofte enkel handling beregnet på at få publikum til at le. Og en tragikomedie blander det tragiske og det komiske.

Diskutér på klassen hvilken genre “The Fly” tilhører? Og diskutér bagefter, hvorfor det nogle gange kan være rart at grine af ting, som egentlig ikke er særligt sjove.

2. Parametre

Læs om Raskins 7 Parametre.

  1. Kausalitet og valg
  2. Konsekvens og overraskelse
  3. Enkelthed og dybe
  4. Er filmens hovedperson i en situation, hvor han skal træffe et afgørende valg? Eller er han i flere valgsituationer?
  5. Gør hovedpersonen noget overraskende på et tidspunkt i filmen, eller opfører han sig på den samme måde hele tiden?
  6. Filmen foregår i meget få settings og har kun få personer, og handlingen er på overfladen simpel, men har The Fly en dybere mening?

3. Virkemidler og fortolkning

  1. Første replik leveres uden billedside (0:00-0:05). Hvilken effekt har det, at dét er seerens første indtryk?
  2. Der går relativt lang tid, før vi direkte får bekræftet, at han venter i en flugtbil, men reelt ved man det længe inden. Hvilke signaler medvirker til dette?
  3. Knap et minut inde i filmen (0:42-0:45) dukker filmens titel op på skærmen. Hvordan bliver den præsenteret, og hvordan passer det til den stemning, der allerede er etableret?
  4. Bortset fra ovenstående og rulleteksterne, er hele filmens lydside synkronlyd (https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/synkron-lyd-og-asynkron-lyd). Hvilken virkning har det, at der ikke er asynkron lyd med?
  5. Én af de gennemgående synkrone lyde i filmen er lyden af bilen, der kører i tomgang. Hvad betyder den konstante lyd for filmens stemning?
  6. Flere gange vises en kameraindstilling, der bare er et stillestående fokus på døren ind til banken, mens man hører utydelig råben og skrigen. Hvilken funktion har disse klip, og hvordan hjælper de os med at forstå manden i bilen?
  7. Hvorfor bliver manden egentlig så forstyrret af fluen?

4. Storyboard

Lav et storyboard til en kortfilm, hvor fx en planlagt præsentation eller noget andet ordinært, men dog genkendeligt, går galt fordi noget løber helt af sporet.

Studenteraktiviteter til Sommeren Storyboard Hele Sommeren

5. Soundtrack

Se de første 45 sekunder af filmen igen, mens du afspiller ét af følgende tre musiknumre:

Beastie Boys, Sabotage https://www.youtube.com/watch?v=z5rRZdiu1UE

Sunbörn, Night Sweats https://www.youtube.com/watch?v=u58-BT99ZIQ

Verdi, Dies Irae: https://www.youtube.com/watch?v=1LzBXe9–oM&ab_channel=LeonardBernstein

På hvilken måde påvirker musikken dit indtryk af scenen?

Lav derefter, parvis, jeres eget soundtrack til kortfilmen på to numre. Numrene skal matche filmen, enten tematisk eller stemningsmæssigt. I skal forklare, hvorfor I har valgt netop disse numre, og hvilke udfordringer, der var forbundet med at konstruere et soundtrack til filmen.

6. H.C. Andersen

Hvis man ønsker at lave en perspektivering til H. C. Andersens forfatterskab, så kan man kigge på eventyret ”Lille Claus og Store Claus”, der ligeledes blander det komiske med det tragiske. Lille Claus er måske nok en munter underhund, men han er også en svindler, og historien rummer både griskhed og druknedød.

https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/lille_claus_og_store_claus