MSIB – Thick skin
Synopsis
Reykjaviks forstæder. Jævnaldrende Jónas og Hanna er til fest. Først udveksler de blikke, så kys, så mere. Men næste morgen vågner de op til to forskellige virkeligheder. I den enes er der begået en forbrydelse. I den anden er alting vendt på hovedet, og det er knap nok muligt at genkende sig selv.
I skal
- Fortælle om jeres oplevelse af filmen
- Bruge et udvalg af De 7 parametre for den gode kortfilm
- Analysere brugen af udvalgte filmiske virkemidler og fortolke filmen
- Lave jeres eget soundtrack til filmen
- Undersøge filmens brug af fortælleperspektiv
- Diskutere forskellige måder man kan gå fra interesse og flirt til scoring
Opgaver
Jeres analyse skal kunne præsenteres for andre. Fx i en PowerPoint eller et andet program. Tag skærmbilleder, og indsæt dem i jeres præsentation. Billederne skal bruges som dokumentation for jeres iagttagelser og pointer.
1. Baggrund
I 2021 trådte straffelovens samtykkebaserede voldtægtsparagraf (i daglig tale samtykkeloven) i kraft. Loven handler grundlæggende om, at sex skal være frivilligt, baseret på tryghed og respekt, og at man deltager uden psykisk eller fysisk tvang.
De fleste tog godt imod loven, men den affødte alligevel en vis debat. Der var blandt andet enkelte debattører, som udtrykte bekymring for, om man nu skulle til at have en skriftlig kontrakt, før man indgik i nogen former for seksuelt samvær. Andre var bekymrede for, om bevisbyrden blev vendt på hovedet, eller at loven ville føre til en stigning i antallet af falske anmeldelser af voldvægt.
Undersøgelser viser, at det er ret sjældent, at der fx bliver løjet om voldtægter. Det sker derimod langt oftere, at voldtægter og voldtægtsforsøg af forskellige årsager slet ikke bliver anmeldt. Men et studie fra Aarhus Universitet viste alligevel i 2021, at knapt halvdelen af de adspurgte unge mænd mellem 16 og 20 år tror, at kvinder lyver om voldtægt. Diskutér i mindre grupper, hvordan sådan en myte kan opstå, og hvilke effekter den kan have.
2. Samtalekort
Gruppearbejde. I skal være 4-6 personer i hver gruppe.
Sæt jer i en rundkreds, klip samtalekortene ud og læg dem i midten med bunden i vejret. Kortene indeholder udsagn, som skal få jer til at sætte ord på jeres oplevelse af filmen. Der kan fx stå ”Det gjorde stort indtryk på mig at…”.
Træk på skift et kort. Hver person har et minut til at fortælle om sin filmoplevelse med udgangspunkt i kortet. Herefter trækker den næste et nyt kort. Vælg en tidtager, som sikrer, at alle får et minuts taletid. Hvis en person løber tør for fortællestof, skal de øvrige gruppemedlemmer stille uddybende spørgsmål og hjælpe personen til at udfylde sin taletid og sætte ord på sin filmoplevelse.
3. Analyse ud fra udvalgte parametre
Læs om Raskins 7 Parametre
Analysér filmen ved hjælp af fokus på følgende parametre:
Parameter 1 – Personfokus
Parameter 2 – Kausalitet og valg
Parameter 3 – Konsekvens og overraskelse
- Er det tydeligt, hvis historie filmen fortæller? Er der flere muligheder? I så fald hvilke?
- Er både Jónas og Hanna i en situation, hvor de skal foretage afgørende valg? Eller er de i flere valgsituationer?
- Gør én eller flere af personerne noget overraskende på et tidspunkt i filmen?
4. Analyse og fortolkning
Scene 1 (0:00-1:10):
Filmens åbningsscene til festen er filmet med en speciel kameraføring. Hvordan kan man beskrive den, og hvilken effekt har den?
Hvordan er stemningen til festen, og hvordan kan man se det?
Scene 2 (1:20-2:11):
Hvilke tegn får Jónas på, at Hanna gerne vil have sex, og hvilke tegn får han på, at hun ikke vil have sex? Og hvilken rolle spiller kameraføringen?
Hvordan ændrer kameraføringen sig, da det bliver tydeligt for publikum, at de har samleje mod Hannas vilje?
Filmens titel, “Thick Skin”, dukker op lige efter samlejet. Hvorfor?
Scene 3 (2:16-2:28):
Overgangen fra samlejet og titelskærm til næste del er et nærbillede af en hveps, mens man hører synkron baggrundslyd af børn, der leger og lignende. Hvilket formål tjener den overgang?
Scene 4 (2:59-6:19):
Efter Jónas står op, følger kameraet ham rundt i en over-the-shoulder indstilling. Hvilken effekt har dette, og hvordan ændrer effekten sig efter politiet ankommer?
Hvilket indtryk giver filmen af Jónas’ familiære baggrund og hans sindstilstand, mens han er hjemme? Og hvorfor er det muligvis vigtigt?
Scene 5 (8:11-8:41):
Efter scenen på politistationen, er vi tilbage i en over-the-shoulder indstilling. Hvordan adskiller effekten sig fra tidligere?
Scene 6 (8:56-9:31):
Hvorfor bliver de unge mænd filmet i badet og i omklædningsrummet?
Scene 7 (10:38-11:06):
Hvad sker der med lyden, da Jónas og Hanna får øje på hinanden i slutningen af filmen, og hvilken effekt har det?
Mange scener i “Thick Skin” er filmet med et meget blødt fokus, hvor billedet ikke er specielt skarpt. Hvorfor?
Hvad vil Jónas, om noget, sige til Hanna, da han ser hende i ishuset i slutningen af filmen. Vil hun sige noget til ham?
5. Soundtrack
Se det første minut og 20 sekunder filmen igen, mens du afspiller ét af følgende fire musiknumre:
På hvilken måde påvirker musikken dit indtryk af scenen?
Lav derefter, parvis, jeres eget soundtrack til kortfilmen på tre numre. Numrene skal matche filmen, enten tematisk eller stemningsmæssigt. I skal forklare, hvorfor I har valgt netop disse numre, og hvilke udfordringer, der var forbundet med at konstruere et soundtrack til filmen.
6. Kreativ opgave
Gruppevis skal eleverne omskrive filmens perspektiv og fortælle historien fra andre personers synsvinkel:
- Hannas
- Jónas’ forældre
- Hannas venner til festen
- Jónas’ kammerat
Eleverne deles ud på de forskellige perspektiver og bruger deres fantasi og indlevelsesevne til at udfylde et antal felter med hændelse/følelser. Hvad tænker personerne? Hvad ser de? Hvad siger de?
Hannas perspektiv
Tag udgangspunkt i de scener, som vi ser i filmen, men find også selv på nogle scener, som I kort beskriver. Beskriv fx hvilke følelser Hanna har.