fbpx

Om undervisningsmaterialet til Unge Stemmer

1. DEL

En introduktion til kortfilmgenren og en præsentation af de modeller og begreber, som eleverne skal bruge i arbejdet med materialets tre kortfilm:


Udviklet af filmforsker Richard Raskin.


Fra Filmleksikon A-Z.


Fra Filmleksikon A-Z.


Fra Filmleksikon A-Z.

2. DEL

ELEVARK TIL TRE KORTFILM

Her er der opgaver, hvor eleverne skal analysere filmen og udvalgte scener med fokus på tematik, personkarakteristik, dramaturgi og filmiske virkemidler.

Materialet inddrager De 7 parametre, berettermodellen og tre-akter-modellen som analyseværktøjer.

Der er opgaver, hvor eleverne skal skabe et mediepro­dukt – i år stop-motion film, fotofriser og et soundtrack – men der er også opgaver, der lægger mere vægt på elevernes egen oplevelse af filmene.

Elevarkene har interaktive links, så eleverne kan læse in­troduktioner på de filmfaglige begreber, som de skal bruge i de enkelte opgaver.

Brug det udstyr og de klippeprogrammer, I har adgang til, fx tablets, computere, kameraer og elevernes mobiler.

Før I ser kortfilmpakken i biografen, er det en god ide at introducere kortfilmgenren for eleverne. Forklar dem, at kortfilmgenren kræver en særlig opmærk­somhed fra dem, fordi den ofte vil fortælle meget på meget kort tid.

OM MATERIALET

SÅDAN BRUGES UNDERVISNINGSMATERIALET

Undervisningsmaterialet kan benyttes fra 7. klasse og op til og med ungdomsuddannelserne. Opgaverne i materialet er konstrueret på en måde, så de tilgodeser det store spænd i klassetrin, og hver især byder på mulighed for at svare simpelt eller mere komplekst. Det er op til den enkelte underviser, der anvender materialet, at vurdere hvilke opgaver der er bedst egnet til klassens niveau, og hvilke spørgsmål der måtte være for svære eller for banale for vedkommendes elever – ikke mindst fordi hold og klasser er forskellige ift. abstraktionsniveau, analytiske kompetencer osv.

De følgende faglige mål retter sig mod folkeskolens 7.-9. klasse, men materialet er udarbejdet, så det også kan anvendes på ungdomsuddannelserne, hvor de faglige mål i dansk er bredere formuleret. Opgaverne giver også rig mulighed for at øve sig i at “udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt” og “ana­lysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier”, som der står i læreplanen til Dansk A på STX.

Faglige mål

Dansk 7.-9. klasse

I danskfaget kan kortfilmgenren bruges som et hovedværk. Opgaverne i elevarkene lægger op til et analytisk arbejde med kortfilm med fokus på tematik, dramaturgi og filmiske virkemidler. Der vil også være opgaver, hvor eleverne skal skabe mindre medieprodukter.

Kompetenceområde: Fremstilling

Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.

  • Eleven kan organisere samarbejde om fremstilling.
  • Eleven har viden om virkemidler, grafisk design og efterproduktion.
  • Eleven kan tilrettelægge proces fra idé til færdigt produkt.
  • Eleven kan forberede og fremstille større multimodale produktioner.

 

Kompetenceområde: Fortolkning

Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematiske undersøgelser og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.

  • Eleven kan formulere egne oplevelser og sansninger i æstetisk sprog.
  • Eleven har viden om komplekse fortællestrukturer og kompositioner.
  • Eleven har viden om genrer, sprog, symbolik, forfatter, værk og fortæller.
  • Eleven kan gennemføre en målrettet analyse af en tekst.
  • Eleven har viden om identitetsfremstillinger.
  • Eleven kan reflekteret indleve sig i tekstens univers som grundlag for fortolkning.
  • Eleven kan foretage flertydige fortolkninger.
  • Eleven kan diskutere forskellige fortolkninger af en tekst.

 

Filmkundskab 7.-9. klasse

Kompetenceområde: Filmanalyse

Kompetencemål: Eleven kan vurdere filmproduktioner i et kulturelt perspektiv.

  • Eleven kan identificere filmgenrer.
  • Eleven har viden om filmgenrers karakteristika.
  • Eleven kan vurdere virkemidlers æstetiske funktioner i film.
  • Eleven har viden om filmiske virkemidler.
  • Eleven har viden om filmdramaturgi.
  • Eleven kan analysere films dramaturgi og udtryk.
  • Eleven kan vurdere film i et socialt og kulturelt perspektiv.

Kompetenceområde: Filmproduktion

Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig i levende billeder i varierede filmgenrer.

  • Eleven kan anvende filmdramaturgiske teknikker og modeller i filmiske fortællinger.
  • Eleven kan anvende filmiske virkemidler til at producere personlige udtryk i film.
  • Eleven kan gennemføre en filmproduktions forløb i alle dens faser.
  • Eleven kan anvende egne film kommunikativt i samspil med andre medieudtryk.

OM FILMANALYSE

Når I skal analysere en film, skal I undersøge, hvordan filmen fremstiller sit tema, og hvilket budskab filmen vil sende med dette tema. I skal analysere filmens handling, karakterer, dramaturgi og brug af filmiske virkemidler.

OM KORTFILMGENREN

Kortfilm har ikke meget tid til at fortælle sin historie og må derfor skære alt overflødigt fedt fra. Vi kender ikke karakterernes baggrund, ofte ikke deres navne, og vi dumper tit direkte ned i den situation, hvor konflikterne allerede er i gang.

Kortfilm stiller derfor ekstra store krav til jer som aktive tilskuere. I må følge med fra start til slut og udfylde de huller, som instruktøren efterlader.

En kortfilm minder på den måde lidt om en novelle. Begge dele er korte, så der er en masse, vi som læsere eller tilskuere selv skal tænke os til og føle. Alt det, vi selv tænker og føler, når vi ser filmen, hører med til analysen og fortolkningen af kortfilmen.