fbpx

Kreativitet der forbinder

OFF18 er klar med årets visuelle identitet

En spirende ide vokser ud af hovedet på kreative mennesker og forgrener sig som lange arme ud i et tomt rum – indtil de gribes og forbindes med en andens kreative tanker. Og så opstår magien og mulighederne. Dette er tanken bag OFFs – Odense International Film Festival – visuelle udtryk i år.

Tre unge mennesker med store blomsteropsatser på hovedet er i år at finde på forsiden af OFF – Odense International Film Festivals katalog. Blomster skriger ikke umiddelbart kortfilm, men hovedpynten har en særlig betydning for årets festival.

Odense International Film Festival sætter i år fokus på fællesskabet, holdet, flokken bag skabelsen af magiske oplevelser. På samme måde som en filmfestival ikke kan laves alene, kræver det som oftest en holdindsats at lave film.

Under overskriften ’Find dig selv – find din flok’ sætter årets kunstneriske profil, den alternative filmuddannelse Super16, fokus på film som en holdsport, og på hvordan man i kreative fællesskaber kan finde sin identitet som kunstner.  At få noget til at gro kræver forbindelse mellem mennesker, og Super16 er et glimrende eksempel på et kollektiv, hvor man i fællesskab kan vokse sammen og realisere fælles projekter. Og det er netop samarbejdet med Super16, der inspirerede festivalleder Birgitte Weinberger til årets visuelle koncept:

At få noget til at gro, om det er en film, en festival eller noget helt tredje, kræver ikke kun et frø, stærke rødder og modet til at gribe de muligheder, der byder sig. Det kræver – måske allermest – at man forstår at forbinde mennesker. Finde ind i det kollektiv, der gennem meningsfuldt samvirke kan realisere såvel den enkeltes potentiale som det fælles projekt. Vokse sammen med en dedikeret gruppe af mennesker, som er villige til at lade sig omslutte, opsluge af og samtidig investere i fællesskabet. ”Jeg synes virkelig at blomsterkunstner Louise Drost Harton, har grebet ideen og fortolket den på smukkeste vis”, udtaler festivalleder Birgitte Weinberger.

Motivet der pryder filmfestivalens visuelle udtryk illustrerer denne sammensmeltning af individers kreativitet. Kunstner Louise Drost Harton står bag den blomstrende hovedpynt, der hylder fællesskabet:

”Der hersker en meget fin fællesskabsfølelse på OFF, og det var dette, Birgitte ville pege på. På OFF er vi alle forbundne. Birgitte Weinbergers ide talte så tydeligt til mig, da den er fuldkommen i tråd med min måde at arbejde med blomster på. Jeg forsøger gennem installationer og portrætter at fortælle en historie, en rejse af forbundethed/enhed med et altafgørende fokus på det smukke i forfaldet, aldringen, og hvor en søgen efter dette hylder identiteten i vores forskellighed.”

OFF søger altid det eksperimenterende, det anderledes og det sårbare, og gør en dyd ud af at hylde talentet og den kunstneriske frihed. Og netop denne kunstneriske sårbarhed er noget, der appellerer til Louise Drost Harton:

”Filmskabere strømmer til fra hele verden og mødes i Odense og blotlægger sig selv og deres værker for verden. Det er smukt, og jeg blev naturligvis meget beæret og glad, da festivalen kontaktede mig i forbindelse med udarbejdelse af OFF18s visuelle identitet. Hele processen har været inspirerende og givende på alle planer, og jeg er super stolt over resultatet.”

Kataloget er på gaden d. 9. august. Det fejres i Farvergården i Odense centrum kl. 16 til 18.
OFF18 finder sted fra d. 27. august til 2. september, og billetter kan bookes på filmfestival.dk

De medvirkende til årets identitet er:
Elyod Florian, Karoline Sofie Lee, Lucas Garibaldi Skovgaard, Pernille Ekstrand (modeller), Louise Drost Harton (blomsterkunstner), Malene Nelting Jepsen (fotograf), Kindly (layout), Birgitte Weinberger (koncept)